30 May 2014

6 tahun



tiap kali tengok gambar ni panas muka aku..
bergenang air mata.

Allah... mana letaknya kasih sayang pada zaman sekarang?
percaya tak.. baru arini aku baca berita ni padahal hampir seminggu berlalu.
selama ni dengar cerita dari orang. tetap takut nak baca sendiri.
arini bila baca..
aku nangis.. 

6 tahun bermakna sebaya Adeeb.
kalau fikirkan Adeeb fikiran dia tengah kuat berangan lagi.
kejap2 otromen kejap2 spiderman.
kang tiba2 datang kat aku tanya... ibu.. rasaksa tu jahat kan??? suke kacau orang kan???
punye la cerita otromen tu terkesan kat hati dia.

budak 6 tahun ni masih perlukan bimbingan. masih tak tau mana baik dan buruknya.
masih tak pasti akan dunia dia.
 Adeeb sendiri tak paham kenapa sampai sekarang ayah dia tak tinggal sama dengan dia.
die tau.. ayah dia kerja duduk jauh. tak kawen lagi dengan ibu dan die dah ada ayah baru.
tapi bila aku bawak kereta tiba2 dia boleh tanya... ibu, kenapa ayah adeeb kerja jauh??? hari2 asek kerjaaaaaa aje...
hihihhh.. aku bleh cakap ayah dia nak carik duit la. sebab tu ayah dia sibuk.

Adeeb masih keliru dengan putaran alam ni.. masih keliru dengan dunia yang dia hadapi. masih tak paham kenapa rutin harian tu berlaku. bila naik kereta tanya.. kenapa bulan tu ikut kita bu? 
kenapa hari2 adeeb kena pergi sekolah? kenapa Adeeb tak boleh lawan2 dengan Afiq? kenapa afiq nanges? kenapa dan kenapa dan kenapa???

aku ni memang sabar setipis kulit oren kot. tebal sikit dari kulit bawang aje.
time sabar aku menebal tu aku layankan soalan2 merapu dia. agak2 ilang sabar tu ade gak terlepasnye... dah la Adeeb, ibu penat laaaa Adeeb tak penat ke asek tanyaaaa aje???
pahtu dia sengih2 diamla kejap dalam 10menet. lepas tu die tanya macam2 balik.

6 tahun adelah masa untuk belajar, masa untuk meneroka, masa untuk tahu.. apa yang ada dalam dunia ni.
kenapa dia lahir, kenapa die perlu macam tu??.. perlu macam ni??

kesian budak tu...
umur 6 tahun dah merasa deritanya.
tinggal dengan ibu.. harapan hatinya.. tapi ibu jugak menambah derita.
huuuuu aku nangis lagi.
berbalam mata aku dok fikir.

apelah tanggapan dia pada dunia ni ye?
pernah takdia rasa seronok??
pernah tak dia rasa ibu sayang dia?
ntah2 dia rasa idup sebenarnye tak best tak???

Adeeb, ibu sayang adeeb tau.
ibu mengaku ada marah Adeeb. Ibu bukanlah ibu yang sempurna..
tapi Nuqmans nyawa ibu jugak.
sakit Nuqmans sakit la ibu..

terima kasih Allah ambil nyawa budak tu.
sekurang2nya terpisahlah beliau dengan siksa dunia.
aku yakin, syurga tempat dia.

ingatan untuk aku jugak.
hargai anak depan mata. Allah pinjamkan aku bahagia memiliki mereka.
semoga aku dapat bahagiakan mereka jugak.
InshaAllah..



No comments:

Zikrullah feat Nuqmans

Copyright 2013 | Templates Reserved for Lurve Nuqman's | © Designed by Nurulchumel | All Rights Reserved™