24 October 2014

Omak Den


salam jumaat Alls...

eh da nak balik koje dah pon. hahahahha 
Alhamdulillah mak dah keluar hospital sabtu lepas.
tapi mak memang lemah aje. banyak duduk tido baring..
bangun makan2 borak2 tengok orang jap pahtu pi baring then lelap.

tak aktif macam dulu,
alahaiii

doktor cina spital tu cakap..

"makcik.. ini warning sign dari your body ya... bacaan buah pinggang sudah 200.
selalu yang kena dialisis tu bacaan dalam 400.
u sudah half danger ma... "

mase tu barula nampak mak dah cuak.
pahtu aku tambah2 lagi takutkan mak..

"mak,, ajim cite kan.. ayah dia dulu (arwah ayah ajim dulu sakit buah pinggang kena dialisis)
seminggu 3 kali dialisis. 1st day aje sehatnye pahtu day 2 -3 makin lemah sebab toksin sume kumpul dalam badan. tunggu pi dialisis barulaaa sehat balik. sekali cuci darah kena 4-6jam. tangan sume bekas tebuk2 jarum bengkak2. yela sekali buat kena cucuk 2 jarum sekali. pahtu seminggu 3 kali, parut lama tak baik lagi tambah pulak yang baru.
ada sekali tu masa cuci jarum tercabut abeh melimpah darah. ayah dia kena masuk sepital pulak, dah lembik darah tak cukup. kena amek darah orang. tah sape2 punye darah masuk tu.."

senyap aje mak aku dengar.
aku tak tipu la.. tu pengalaman betul ajim cerita. dulu ajim jaga ayah dia 3 tahun sampai benti koje.

aku takutkan mak aku tu sebab aku tau die punya insap tu kejap aje. sok2 badan rasa sehat sikit sume ditibainye... macam aku la tu..

"mak jangan makan ubat tablet2 lagi ye.. esp panadol. sila tinggalkan... tu la buat buah pinggang mak rosak.. pahtu makan jaga la mak jangan main hentam aje. nanti mak jugak yang sakit. kitorang boleh tolak anta pi spital aje. mak yang kena tanggung sakit. badan mak tak kuat.."

 mak angguk2 aje..

ala sian la pulakkk
mak aku ni kan, pantang rasa pening, pantang seram sejuk rasa nak demam pantang rasa tak larat dibantainya panadol actifast tu. seminggu sebelum masuk wad dia dah demam. so makan aktifast tu 4 jam sekali. huuyaiii ko bayangkan seminggu tu habis sekotak Actifast tu.. bukan sepapan. tergezut haku. orang tua kan.. dengar sakit sikit panadol ape2 panadol. alahaiiii
last kena masuk wad tu sebab muka kaki tangan sume dah sembap, dah bengkak. buah pinggang mak bengkak. maunye tak?? sekotak panadol nak hadam???


sebab tu la aku takut-takutkan dia.. biar dia takut kena dialisis. jaga sikit makan dan elakkan ubat2 tablet tu.

mak.. umi doakan mak sehat ya...
umi sayang mak tau!!



amin...

No comments:

Zikrullah feat Nuqmans

Copyright 2013 | Templates Reserved for Lurve Nuqman's | © Designed by Nurulchumel | All Rights Reserved™