13 September 2014

Gigi punye pasal


arini adelah ari sabtu.
tapi arini aku keje.
bertuahnye bos dapat staff macam aku ni..
rajin semedang.

*muntah*

arini aku datang rajin sikit.
sebabnye tadi bukak blog sambil2 klik nuffnang. alangkah bertuahnye incik nuffnang still nak bagi aku gaji lagi. ada 4 kempen CPUV tengah running.
padahal bile aku apdet tiap2 hari punyela payah die nak bagi job.
mihmihmih..

bulan lepas lagi cerita ni. Afiq sakit gigi. geraham bawah dia kiri kanan berlubang. bukan sikit2 punya lubang, sampai nampak gusi kat tengah dia.
tiap kali makan je datang tunjuk gigi kat aku. alahaiii ciannye..
orang beso pon tak sanggup tahan sakit gigi, ni kan pulak budak.

kat Putrajaya caj Dentist mahal tau. sebatang gigi cabut rm80-150 tu tak kire jahit gusi lain caj.
masa raya aritu Ajim kemurungan dekat seminggu sakit gigi. kebetulan kat sg pelek tu dentist india. dia bukak 1st week raya tu even sabtu & ahad pon.
putrajaya sume tempat kitorg ronda. tutup pulakk.
okla.. pegi jela. klinik kalo tengok design setinggan. kerusi menunggu pon rasanya sebaya aku. kerusi rotan tapi tempat alas punggung tu dah luruh. dia alas ngan plywood aje. hahahah
ada sofa.. tapi dah macam rumah tikus. berlubang sana sini.

ajim cabut 2 geraham siap jahit gusi. aku soh bawak 400 sebab tengok geraham dia dah terbenam dalam gusi. aku bagitau ajim, kalo geraham normally akan jahit gusi punye.. dia kata takla.. tengok cara doktor jugak. nak tengok macam mana dah gigi dia hat sebatang tu bukan aje terbenam.. tapi dah pecah. serpih-serpih gigi mesti ada.

masa ajim pi cabut aku lepak kat rumah mak aje. malas nak ikut sebab Afiq memang taknak duduk diam kang. bila balik dia bawak gigi 2 batang tapi 1 tu dah terbelah dua. haaa amekaw.. dia kata doc buat tak sakit. dan gusi dia kena jahit. hewhewhew.. aku nengok pon seriau.
yang paling mengejutkan.. doktor caj rm120 aje. hapeee??? murahnye???

sebatang cabut rm60 jahit gusi takde caj kot. kemain pulak murah.
pahtu tak sakit dia buat keje. ha okla, lepas ni nak pi dentist kita pi sini.
lagi best minggu depan tu kena pi bukak jahit gusi. bawak duit la kot kene bayo. rupenye free jugak.

maka.. jomla try kat Afiq, nak tengok camne.

aku takla harap sangat sebab aku tau Afiq nak potong rambut pon dia meraung sekuat hati sebab mesin rambut tu bergetar atas kepala dia. tiap kali potong rambut memang nak runtuh kedai tu suara dia sorang. last2 aku beli mesin buat sendiri kat rumah. potong dalam bilik air. sambil peluk dia yang tengah melalak sambil potong rambut.

so aku fikir macam tu la jugak kalau nak renovate gigi Afiq ni kang.
mesin tu dalam mulut dia kot.. kompem meraung2 ketakutan.

takpela, kite try tengok macam mane.
kalau takleh tampal nak suruh doc cabut aje.
tapi sayang la.. die baru 4 tahun geraham dah takde. mesti susah nak makan.

posing dulu ontheway pi klinik.



masa ni aku yang berdebar lebih.


hero tengah steady posing

miracle la jugak that day boleh pulak die relax aje. doc tanya mana gigi sakit elok je dia nganga tunjuk.. then doc service2 pakai mesin tu die relax aje.

pahtu aku lak was2.. ni bawak Afiq ke ni?? apesal tak nanges?
hahaha


sambil service sambil ibu pegang.
kerusi tu licin. afiq asek menggelongsor ke bawah aje. penat aku naikkan.


sebab lubang die besar sangat doc kena cuci lama jugak. pahtu doc tak berani tampal kekal sebab takut dah tampal pon sakit. masa ni tampal geraham kanan aje. 1 boleh tampal. 1lagi tak boleh. doc kena letak ubat je dulu. pahtu dia tampal sementara. tunggu seminggu tengok Afiq sakit tak.

means minggu depan kena datang balik.

2 gigi buat pon dah sejam lebih.
sakit pinggang. tukar tempat ngan Ajim.
tapi bile dengan Ajim afiq ngado2 nak main plak. tak reti duduk diam.
sudahnye doc suruh aku sorang pegang. 


balik tampal gigi 2-2 pengsan.
ngan aku2 skali pengsan sakit pinggang. 

 minggu depannye datang lagi Alhamdulillah gigi Afiq tak sakit. boleh buat tampal kekal.
then buat geraham kiri pulak.
sama proses.. hat ni lagi dalam luang dia dan lagi besar.
masa cuci tu berdarah sikit.
melalak dah Afiq.

lepas letak ubat n tampal doc bagi 2 minggu sebab hat ni lubang beso & die takut afiq sakit.
Alhamdulillah tak sakit bleh tampal kekal.

settle geraham kiri & kanan.. 4 batang geraham. 3 kali ulang alik klinik.
total cost RM90+100+50.

Rm240.

okla.. sebab kemain lama membelek si Afiq ni doc buat berhati2 takmo bagi die nangis.

doc kata geraham atas dah mula lubang kecik.
tapi bagi Afiq rehat dulu sebab mulut nganga luas sangat. letih dah..
budak bukan bleh paksa macam orang beso.

punca gigi jadi jahanam???

Afiq ni tido nak menyusu.
kalau lepas susu aku suruh gosok gigi dia akan segar balik, main2 then bila suruh tido dia nak susu lagi. dia jenis lepas susu, hulur botol kat aku then nak lelap.
bila aku suruh bangun pi gosok gigi terus dia tak boleh tido.

doktor cakap. tula puncanya.. puting dan susu tu bakteria untuk gigi lagi kuat. lagi aktif la time malam.  so kalau dia takmo gosok gigi, pahni aku la kena ready dengan kain basah.
lepas minum susu aku sental gigi dia dengan kain tersebut biar gigi tu dalam keadaan bersih baru tido.

hurmm baru 4 tahun gigi dah jahanam.
senyum kemain lawa je gigi depan. tapi geraham dah hancur.

lepas ni keje aku la menyental gigi die pulak..
ko gigit ibu siap ko..
ibu cubit!!


No comments:

Zikrullah feat Nuqmans

Copyright 2013 | Templates Reserved for Lurve Nuqman's | © Designed by Nurulchumel | All Rights Reserved™