04 October 2013

Layang-layang


Tadi baca berita..
pelajar kat Kota Bharu amek PMR kat spital sebab baru lepas bersalin.

really??
speechless.

Advance sungguh remaja2 zaman skang.
I dulu masa tingkatan 3 tengah terkinja2 macam budak 10-12 tahun sekarang.
still nanges2 kalau tak dapat barang kehendak dari mak.
pakai seluar tracksuit dengan tshit dan cap *dulu boyish sket. hahaha

tapi budah sekarang dah siap beromen dan terlanjur.
omma??

bile dah jadi mak orang ni lagi la risau manjang.
macam mane la bile anak dah remaja nanti kan??
risaunyeee

ada anak lelaki tak semestinya selamat.
tak perlu risau sangat...
yang buat perempuan mengandung tu lelaki la..
jadi parents ni kena pandai main tarik tali.. macam main layang-layang
ada masa kena tarik.. ada masa kena lepaskan tapi hujung tali tetap kena pegang kuat supaya layang-layang tak bergentayangan tanpa arah tuju.

sebab tu.. macam mana pun.. didikan asas untuk anak-anak kena kukuh..
perlu sematkan dari kecik.
jangan fikir kecik lagi tak apa..
sekurang2nya asas untuk hormat dan tanggungjawab perlu ada.
supaya anak kita tak buat orang dan anak kita bertanggungjawab sebagai anak.. sebagai pelajar.. sebagai masyarakat.. sebagai pekerja.. sebagai suami.. sebagai ayah.. dan tentulah sebagai hamba Allah..

Ya Allah..
jauhkan kami serta keturunan kami dari perkara2 munkar 
jadikanlah keturunan kami golongan yang maha penakut akan Engkau dan golongan yang cintakan Engkau serta Rasul Mu hingga ke nafas terakhir. 

2 comments:

Azhafizah Md Nor said... [Reply To Comment]

ye lah kan..risau betul tengok hidup budak sekolah zaman skang..terlalu advance.

Aliah Nuqmans said... [Reply To Comment]

tu la tu... menakutkan

Zikrullah feat Nuqmans

Copyright 2013 | Templates Reserved for Lurve Nuqman's | © Designed by Nurulchumel | All Rights Reserved™