25 September 2012

Standard untuk Minyak Hitam

Mengenali API dan SAE


‘API’ adalah singkatan kepada ‘American Petroleum Institute’ (Institut Petroleum Amerika). Ia adalah sebuah badan yang mewakili industri petroleum dalam penggalian, pengeluaran, penghantaran, penapisan dan pemasaran. Ia juga bertanggungjawab dalam bidang kaji selidik dan pengkelasan produk petroleum. Pengeluar-pengeluar minyak pelincir akan merujuk kepada piawaian ‘API’ untuk menentukan kelas dan gred minyak pelincir keluaran mereka.

Sementara ‘SAE’ pula adalah singkatan kepada ‘Society of Automotive Engineers’ (Persatuan Jurutera Automotif). Ia adalah sebuah badan yang terlibat secara langsung dalam kaji selidik berkenaan sesuatu produk yang berkaitan dengan industri automotif termasuklah minyak pelincir.

Nak tau pasal SAE boleh rujuk kat SAE terus ye.

STANDARD API: @ Klasifikasi Prestasi Minyak Hitam

Ini adalah lebih asas kerana ia dipecahkan (untuk kereta penumpang) kepada dua catagories. S = Petrol dan C = Diesel, kebanyakan minyak terdiri dari spesifikasi petrol (S) dan diesel (C) .

PETROL
  • SG - Diperkenalkan 1989 mempunyai dispersant lebih aktif untuk memerangi enapcemar hitam
  • SH - Diperkenalkan 1993, ujian enjin sama seperti SG, tetapi termasuk had fosforus 0.12%, bersama-sama dengan kawalan turun naik buih, dan kestabilan ricih
  • SJ - Diperkenalkan 1996 mempunyai ujian enjin sama seperti SG / SH, tetapi had fosforus 0.10% bersama-sama dengan perubahan pada had ketidaktentuan
  • SL - Diperkenalkan 2001, semua ujian enjin baru mencerminkan reka bentuk enjin moden memenuhi piawaian emisi semasa
  • SM - Diperkenalkan November 2004, ketahanan pengoksidaan yang lebih baik, perlindungan deposit dan perlindungan memakai, juga lebih baik prestasi suhu rendah sepanjang hayat minyak berbanding kategori sebelumnya
Nota:Semua spesifikasi sebelum SL kini dikira lama dan walaupun sesuai untuk beberapa kenderaan yang lebih tua atau lebih daripada 10 tahun. Tahap prestasi lebih terkini adalah dari  spesifikasi SL dan SM. 

DIESEL
  • CD - Diperkenalkan 1955, standard antarabangsa untuk minyak enjin turbo diesel selama bertahun-tahun, menggunakan enjin ujian silinder tunggal sahaja
  • CE - Diperkenalkan 1984, meningkat kawalan penggunaan minyak, penebalan minyak, deposit omboh dan memakai, menggunakan tambahan enjin ujian berbilang silinder
  • CF4 - Diperkenalkan 1990, peningkatan selanjutnya dalam kawalan penggunaan minyak dan deposit omboh, menggunakan enjin ujian pelepasan yang rendah
  • CF - Diperkenalkan 1994, dimodenkan versi CD, kembali kepada satu silinder pelepasan rendah ujian enjin. Khas untuk enjin suntikan tertentu tidak langsung
  • CF2 - Diperkenalkan 1994, mentakrifkan kawalan berkesan deposit silinder dan cincin scuffing muka, bertujuan untuk 2 enjin diesel strok 
  • CG4  - Diperkenalkan tahun 1994, pembangunan CF4 memberikan kawalan yang lebih baik deposit omboh, memakai, kestabilan pengoksidaan dan pemerangkapan jelaga. Kegunaan sulfur diesel bahan api yang rendah dalam ujian enjin
  • CH4 - Diperkenalkan tahun 1998, pembangunan CG4, memberi penambahbaikan dalam kawalan memakai jelaga yang berkaitan dan deposit omboh, menggunakan enjin program ujian yang lebih menyeluruh untuk merangkumi bahan api sulfur rendah dan tinggi
  • CI4 - Diperkenalkan 2002, dibangunkan untuk memenuhi standard pelepasan 2004, boleh digunakan di mana EGR (edaran semula gas ekzos) sistem dipasang dan dengan bahan api yang mengandungi sehingga 0.5% sulfur. Boleh digunakan di mana API CD, CE, CF4, CG4 dan CH4 minyak yang dinyatakan.
Nota: Semua spesifikasi sebelum CH4 kini dikira lama dan walaupun sesuai untuk beberapa kenderaan yang lebih tua adalah lebih daripada 10 tahun
Jika anda mahukan yang lebih baik mengikut spesifikasi minyak terbaru bolehlah cari SL, SM, CH4, CI4

ACEA

Ini adalah bersamaan Standard Piawaian Eropah (AS) dan adalah lebih khusus dalam apa prestasi minyak sebenarnya adalah. A = Petrol, B = diesel dan C = Pemangkin serasi atau rendah saps (Ash Sulphated, Fosforus dan Sulfur).

Tidak seperti API spesifikasi ACEA berpecah kepada prestasi / permohonan catagories seperti berikut:

  • A1 ekonomi bahan api petrol 
  • A2 tahap prestasi Standard (kini usang)
  • A3 berprestasi tinggi dan / atau longkang lanjutan
  • A4 Terpelihara untuk kegunaan masa depan dalam enjin suntikan langsung tertentu
  • A5 Menggabungkan A1 ekonomi bahan api dengan prestasi A3
  • B1 ekonomi bahan api diesel
  • B2 Tahap prestasi Standard (kini usang)
  • B3 Tinggi prestasi dan / atau longkang lanjutan
  • B4 Untuk suntikan langsung enjin diesel kereta
  • B5 Menggabungkan B1 ekonomi bahan api dengan prestasi B3/B4
  • C1-04 Petrol dan cahaya enjin Diesel kewajipan, berdasarkan A5/B5-04 rendah saps, dua cara pemangkin serasi.
  • C2-04 Petrol dan cahaya enjin Diesel kewajipan, berdasarkan A5/B5-04 pertengahan saps, dua cara pemangkin serasi.
  • Petrol C3-04 dan cahaya enjin Diesel kewajipan, berdasarkan A5/B5-04 pertengahan saps, dua hala pemangkin serasi, tahap prestasi yang lebih tinggi disebabkan HTHS yang lebih tinggi.
Nota: saps = Ash Sulphated, Fosforus dan Sulfur.

Secara ringkasnya, A3/B3, A5/B5 dan minyak C3 adalah kualiti yang lebih baik dalam gred semasa.


Maklumann!!! 


Minyak enjin JTX1000 mempunyai standard API : SL/CI4
Ia direka khas untuk enjin Petrol & Diesel. =)

**Harap maklum.. Maaf di atas hasil ayat yang tak best sebab terlepas pandang hasil dari penggunaan gugel translet yeww 
Sumber
semoga segalanya lebih baik dari semalam..

No comments:

Copyright 2013 | Templates Reserved for Lurve Nuqman's | © Designed by Nurulchumel | All Rights Reserved™