19 August 2014

Begedil Sodapp


hahaha sedap lah sangat..
eii sedapla tu bila semalam tetiba ade orang wasap mintak resepi. hahahaha
*panggg*

aritu opeh house nak buat mihun soto.
so bahan2 soto kena lah lengkap.

setakat sup die lepas la aku buat.
tapi soto xde begedil memang tak sodap.
makanya gedik nak tempah begedil.
ommaaaa... sebijik hat kecik 30sen hat beso 50sen.
takpolah.. aku buat sendiri jela.

pahtu aku tanya sifu gugel. "begedil simple"
hahahah
punyela pemalas.. ayat simple kena letak.
tapi sumenye macam kena tambah macam-macam.

ok aku buat dengan isi penting ajela.

Bahan-Bahan:

5-6 biji Ubi Kentang (direbus /goreng then lecekkan)
Daging cincang (beli siap hat ramly aje)
Bawang goreng (kalau rajin gorengla bawang sendiri. aku pakai bawang goreng siap je)
 daun sup  (ricih halus2. lagi halus lagi best biar time makan tu tak lekat kat tekak)
1 biji telur (letak dalam adunan)
2biji telur (untuk celup & goreng)
garam secukup rasa
tepung jagung (bila perlu)

dah.. tu aje...

ada yang nak letak lada sulah pon boleh. lg sedap
aku malas nak beli. hahahaha

aku nak buat banyak, maka aku doublekan resepi tersebut.

  • kentang dalam 15 biji. aku rebus letak garam sikit biar resap dalam kentang then dah lembut boleh toaskan. lepas tu lecek2 kasi hancur sume..
  • lepastu letak sepeket daging kisar. (yang ni terpulang nak banyak daging atau sikit). aku suke banyak. maka habiskan 400gram daging tu)
  • then letak daun sup ngan bawang goreng sekali.
  • pecahkan telur. disebabkan telur tu kecik aku guna 3 biji.
  • ok boleh gaul biar semua ngam jadi macam doh. 
masa bulat-bulatkan begedil tu, rasa sendiri terlalu lembik ke rasa ok ngam2 boleh goreng.
pastikan jangan lembik sangat nanti goreng pecah
kalau rasa2 lembik tu boleh tambah tepung jagung. kalau dah ngam2 tak payah tambah tepung jagung dah.

dah separuh goreng baru teringat nak amek gambar doh.

lepas siap bulat2 letak tepi dulu.. nak goreng baru celup dalam telur then terus campak masuk kuali.
jangan masuk dalam telur lama2. kang lembik begedil tu.

nak garing2 sodap??
letakla sesudu tepung jagung dalam telur tu. hhehehehehe
memang rase sedap laaa..
kalau telur sikit.. tepung pon sikit aje. buat rasa aje.

nak goreng ikan garing2 sedap pon boleh celup dengan tepung jagung sikit tau..
sodapp!!

taraaaaaa

mula2 comelll je begedil aku...
sekali dah malas amekkawww besar gedabak sebab dah pukul 2am. hahaha

modal x sampai rm15 dapat 1 tray begedil ohsem.
puas hatii...
pahni tak payah tempah lagi dah!


p/s to zura, gudlak okeh!



3 comments:

ImanZara said... [Reply To Comment]

mantop!! macih kak.. weekend ni klu rajin ai buat.. klu tak, nanti2 la..hahaha.. huuu.. terbayang kesedapannya..

Unknown said... [Reply To Comment]

buatlaaaaa... ajak aku makannn... masak sedap2

ImanZara said... [Reply To Comment]

klu ajak akak kompom la kena masak sedap2 kaannnn... maklom la..baik kena ada makna...*eh? hahahaha

Zikrullah feat Nuqmans

Copyright 2013 | Templates Reserved for Lurve Nuqman's | © Designed by Nurulchumel | All Rights Reserved™